Strategia inwestycyjna

Poznaj branże, które preferujemy.
Poznaj zakres terytorialny naszych działań.
Dowiedz się, kto jest naszym interesariuszem.
Sprawdź, jak przebiega proces podejmowania decyzji inwestycyjnej.

[SŁOWNICZEK POJĘĆ]
a) Inwestycja Kontynuacyjna — kolejna inwestycja w to samo przedsiębiorstwo.
b) Private Equity — rodzaj inwestycji kapitałowych stanowiących zewnętrzne źródło finansowania spółek niedopuszczonych do obrotu publicznego.
c) Venture Capital - inwestycja kapitałowa podwyższonego ryzyka.

1. OPERIOR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Alternatywna Spółka Inwestycyjna spółka komandytowa z siedzibą we Wrocławiu (dalej: „Spółka") będzie realizować strategię funduszy Private Equity, która w największym stopniu będzie odpowiadać strategiom Venture Capital, stosownie do informacji przedstawianych Komisji Nadzoru Finansowego w formularzu sprawozdawczym Zarządzającego Alternatywnym Funduszem Inwestycyjnym.

2. Spółka inwestuje w przedsiębiorstwa, które wygenerowały lub są w stanie wygenerować przewagę rynkową nad przedsiębiorstwami konkurencyjnymi w oparciu o innowacje na etapie produkcji (spadek kosztów wytworzenia produktu), samego produktu (unikalność produktu, wyłączność na sprzedaż danego produktu na danym terytorium, niewielką ilość podobnych usług/produktów na danym terytorium, możliwość przyszłych sposobów wykorzystania danego produktu w innych branżach, innych zastosowaniach), dostarczenia produktu do klienta, marketingu lub obsługi posprzedażowej klienta.

2a Spółka inwestuje w przedsiębiorstwa usługowe, produkcyjne i handlowe, działające w różnych branżach i państwach. Obiektem zainteresowania Spółki są przede wszystkim przedsiębiorstwa, których cechą szczególną jest rozwijanie przewagi rynkowej nad przedsiębiorstwami konkurencyjnymi – poprzez zastosowanie innowacji, lub w inny sposób – a zwłaszcza przedsięwzięcia, których modele biznesowe opierają się na szybkości i efektywności reakcji na impuls popytowy wysyłany przez klienta oraz na automatyzacji sposobu jego zaspokajania. Spółka jest zainteresowana w szczególności, lecz nie wyłącznie, następującymi branżami:

a) Produkcja i sprzedaż opakowań,
b) Produkcja i sprzedaż wyrobów dla budownictwa, narzędzi, materiałów budowlanych, wykończeniowych, mebli, artykułów wyposażenia wnętrz i ogrodów, artykułów gospodarstwa domowego, gier i zabawek,
c) Odzysk surowców wtórnych,
d) Sprzedaż hurtowa i detaliczna, w tym e-commerce i usługi wspomagające,
e) Usługi związanie z tworzeniem oprogramowania i aplikacji, w tym sztuczna inteligencja i nauczanie maszynowe,
f) Usługi badawcze i analityczne, badania naukowe i techniczne, w tym analizy big data,
g) Usługi specjalistycznego projektowania,
h) Usługi marketingowe,
i) Usługi hotelarskie i usługi zakwaterowania,
j) Usługi szkoleniowe i audytorskie.

3. Spółka lokuje środki w podmioty generujące przewagę rynkową w sektorach przemysłowych i rynkowych, o których mowa w ust. 2, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz na innym terytorium – o ile nie sprzeciwiają się temu przepisy prawa polskiego lub unijnego.

4. Spółka jest alternatywną spółką inwestycyjną i realizuje strategię inwestycyjną polegającą na lokowaniu aktywów zebranych od wielu inwestorów w podmioty na wczesnym lub późniejszym etapie rozwoju poprzez objęcie lub nabycie następujących typów i rodzajów praw emitowanych na gruncie prawa polskiego lub ich odpowiedników na gruncie prawa obcego:
a) akcje;
b) udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.

5. Spółka nie może stosować dźwigni finansowej w tym zaciągać pożyczek lub w jakikolwiek inny sposób zwiększać ekspozycję Spółki, dlatego Spółka nie przyjmuje opisu polityki zaciągania pożyczek.

6. W ramach pierwszych inwestycji Spółka będzie obejmować między 20% a 99% praw udziałowych.

7. Spółka będzie aktywnie monitorować i udzielać wsparcia spółkom będącym przedmiotem inwestycji.

8. Strategia i źródła pozyskiwania projektów inwestycyjnych, w tym strategia marketingowa, plan promocji i komunikacji ukierunkowany jest na ekosystem przedsiębiorstw (np. współpraca ze środowiskiem naukowym, instytucjami zajmującymi się komercjalizacją technologii, izbami gospodarczymi, organizacjami pozarządowymi), i są adekwatne do profilu inwestycyjnego Spółki.

9. Strategia marketingowa nakierowana jest na sześć grup interesariuszy:

1) młodzi przedsiębiorcy — głównie absolwenci uczelni wyższych;
2) naukowe zespoły — osoby wywodzące się ze środowiska naukowego posiadające wysokie kwalifikacje;
3) doświadczeni przedsiębiorcy — osoby doświadczone w biznesie, które potrzebują kapitału na rozwój kolejnego projektu;
4) pierwsi przedsiębiorcy - osoby z doświadczeniem korporacyjnym, które zdecydowały się na odejście z firmy na rzecz założenia swojego przedsiębiorstwa;
5) koinwestorzy, anioły biznesu — kluczowe osoby do skalowania ekosystemu nowych przedsiębiorstw - inwestują wraz z funduszem, obejmują nadzór, wspierają doświadczeniem i możliwościami rynkowymi;
6) korporacje B2B — kluczowe przy wywiadach rynkowych w pilotażu oraz przy pozyskiwaniu rynku dla spółek portfelowych Spółki.

10. Decyzja inwestycyjna oznacza wyrażenie zgody na dokonanie przez Spółkę:

1) pierwszej inwestycji;
2) inwestycji kontynuacyjnej;
3) wyjścia z inwestycji, w tym także jej likwidację.

11. Decyzje inwestycyjne w zakresie pierwszej inwestycji podejmowane są w następującym trybie:

1) Bezpośrednie wyszukiwanie ofert inwestycyjnych przez Spółkę lub akcja informacyjno-marketingowa,
2) Wpływ oferty inwestycyjnej do Spółki,
3) Analiza przedsiębiorstwa oferowanego pod kątem spełniania kryteriów zawartych w polityce inwestycyjnej Spółki,
4) Odrzucenie ofert niespełniających kryteriów zawartych w polityce inwestycyjnej Spółki,
5) Wstępna analiza dokumentów finansowych przedsiębiorstwa oferowanego oraz zakresu potencjalnych oraz koniecznych inwestycji,
6) Odrzucenie ofert nierokujących zysku,
7) Wykonanie due dilligence wybranych ofert, w tym pod kątem ryzyk dla zrównoważonego rozwoju oraz niekorzystnych skutków inwestycji w dane przedsiębiorstwo dla czynników zrównoważonego rozwoju,
8) Decyzja inwestycyjna.

11a. Decyzje inwestycyjne w zakresie inwestycji kontynuacyjnej, pozostawienia udziałów/akcji danego Przedsiębiorstwa w portfelu inwestycyjnym Spółki lub wyjścia z inwestycji podejmowane są w następującym trybie:

1) Comiesięczna analiza wyników finansowych przedsiębiorstwa oraz sprawdzanie prawidłowości wydatkowania środków zainwestowanych przez Spółkę,
2) Analiza dokumentów finansowych przedsiębiorstwa oraz zakresu potencjalnych oraz koniecznych inwestycji,
3) Analiza efektów dotychczasowych inwestycji,
4) Decyzja inwestycyjna.

12. W przypadku zamiaru dokonania wyjścia z inwestycji Spółka przygotowuje strategię wyjścia. Strategia wyjścia uwzględnia takie czynniki jak: aktualna sytuacja w
spółce portfelowej, aktualna sytuacja na rynku, otrzymane oferty od potencjalnych nabywców. Strategia wyjścia zatwierdzana jest przez Zarząd Spółki będącej Zarządzającym ASI.

13. Decyzje inwestycyjne podejmowane są zgodnie z następującymi zasadami:
a) decyzje inwestycyjne podejmowane są każdorazowo przez Zarząd Spółki będącej Zarządzającym ASI;
b) decyzje inwestycyjne podejmowane są większością głosów przez Zarząd Spółki będącej Zarządzającym ASI.

14. Spółka publikuje informacje na temat głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju w informacjach okresowych Spółki.

15. Inwestycje w ramach tego produktu finansowego nie uwzględniają unijnych kryteriów dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej.

16. Spółka uznaje pozostałe ryzyka związane z czynnikami zrównoważonego rozwoju za nieistotne.
Powodem uznania ryzyk dla zrównoważonego rozwoju za nieznaczące są:

a) Bardzo niskie prawdopodobieństwo wystąpienia tego typu ryzyka przy przyjętych przez Spółkę: modelu działania, przedmiocie inwestycji, skali inwestycji;
b) W przypadku wystąpienia tego typu ryzyka, przy przyjętych przez Spółkę: modelu działania, przedmiocie inwestycji oraz skali inwestycji, jego wpływ na inwestycje spółki będzie mieć charakter pomijalny lub łatwy do ograniczenia;
c) Inwestycje Spółki nie będą mieć charakteru masowego; ze względu na sposób doboru komandytariuszy do Spółki (§10 Umowy ASI), Spółka upewnia się, że przystępują do niej wyłącznie podmioty zarządzane przez osoby rozumiejące ryzyko oraz jego składniki, lub osoby fizyczne posiadające takie rozeznanie.

17. Spółka informuje, że nie uwzględnia głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju oraz uzasadnia ten fakt następująco:
W profilu inwestycyjnym Spółki ocena czynników zrównoważonego rozwoju jest utrudniona lub niemożliwa ze względu na specyfikę działalności inwestycyjnej i charakter lokat inwestycyjnych ASI:

a) Inwestowanie w spółki na wczesnym etapie rozwoju, nieposiadające profesjonalnego systemu zarządzania, a w związku z tym: ugruntowanych praktyk zarządzania, strategii działania biorących pod uwagę zmienne środowiskowe lub społeczne, systemów monitorowania i raportowania wpływu
na zrównoważony rozwój – w efekcie, gromadzenie i analiza danych od tych przedsiębiorstw byłyby nieproporcjonalnie trudne i kosztowne; b) Dywersyfikację portfela inwestycyjnego, wobec czego analiza każdego aktywa pod kątem wpływu na zrównoważony rozwój może być niemożliwa lub bardzo utrudniona;
c) Lokaty inwestycyjne Spółki opierają się na transakcjach prywatnych lub spółkach niepublicznych, które nie zapewniają transparentności w kwestii praktyk związanych ze zrównoważonym rozwojem;
d) Lokaty inwestycyjne Spółki dotyczą głównie podmiotów nieposiadających utrwalonej historii lub danych w zakresie czynników zrównoważonego rozwoju, co znacząco utrudnia ocenę ich wpływu na zrównoważony rozwój;
e) Umowy inwestycyjne i struktury finansowania mogą zawierać warunki, które utrudniają lub uniemożliwiają uwzględnienie zagadnień zrównoważonego rozwoju w procesie inwestycyjnym.